Zo neemt India het groeistokje van China over
De Indiase economie krijgt de komende jaren een stevige boost dankzij de combinatie van een groeiende beroepsbevolking en een stijgend gemiddeld inkomen.
India komt de laatste tijd regelmatig positief in het nieuws. Het land was half september gastheer voor de G20-top, waar premier Narendra Modi een compliment kreeg van zijn Amerikaanse collega Joe Biden voor de verbetering van de mensenrechten sinds zijn aantreden in 2014. In economisch opzicht trekken vooral de goede groeivooruitzichten de aandacht. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) becijferde onlangs dat de economie in 2024 naar schatting met 6,3% gaat groeien. Dat is met afstand de hoogste groei van alle grote economieën.
Economische hervormingen en gunstige demografie
De snelle groei is deels te danken aan de economische hervormingen die Modi heeft doorgevoerd, zoals het inperken van de bureaucratie. Minstens zo belangrijk is echter dat het land in demografisch opzicht de wind mee heeft. De bevolkingspiramide wijst erop dat het land in 2030 circa 1,5 miljard inwoners heeft. Ongeveer driekwart daarvan heeft dan een leeftijd tussen 18 en 50 en vormt dus een belangrijk onderdeel van de beroepsbevolking.
Opkomende middenklasse
Er komen niet alleen meer werkenden in India, maar deze groep gaat ook meer verdienen. Zakenbank Morgan Stanley voorspelt dat het aantal huishoudens met een middenklasse-inkomen tot 35.000 dollar in de periode tot 2030 gaat toenemen tot bijna de helft van de Indiase bevolking. Honderden miljoenen mensen krijgen de komende jaren voor het eerst de financiële ruimte om geld uit te geven aan andere zaken dan alleen de primaire levensbehoeften.
Online verkopen
Door de opkomende middenklasse ontstaan er goede groeikansen voor allerlei sectoren. Momenteel heeft bijvoorbeeld slechts 36% van de bevolking een smartphone1. In buurland China ligt dat percentage op 63% en in de Verenigde Staten zelfs op 76%1. Als straks meer mensen toegang krijgen tot internet, nemen de online verkopen naar verwachting snel toe. Consultancyfirma Bain & Company voorspelt dat de e-retail markt in India de komende jaren met gemiddeld circa 25% groeit tot ruim 150 miljard dollar in 20271.
Maakindustrie wint terrein
De maakindustrie is een andere sector met goede vooruitzichten. Door de oplopende spanningen tussen China en de westerse wereld kiezen veel bedrijven uit Europa en de Verenigde Staten ervoor om de productie te verplaatsen naar India. Op deze manier neemt het risico op onderbrekingen in toeleveringsketens af. Apple laat bijvoorbeeld al 7% van de toestellen in het land fabriceren. Volgens de meest recente cijfers van de Wereldhandelsorganisatie is China goed voor ruim 15% van de wereldwijde export, terwijl dat voor India minder dan 2% is. Er lijkt zo volop ruimte te zijn voor een verdere groei van de Indiase maakindustrie.
1 Bron: ‘How India Shops Online’ – Bain & Company, oktober 2022